Vellykket kundemagasin eller kundeavis på 1-2-3

Magasin eller avis er en god måte å formidle et stort og komplekst innhold til dine kunder. Her er tre trinn på til vellykket kundemagasin eller kundeavis. 

Sosiale media, epost og annen elektronisk kommunikasjon er rimelig og effektivt når det brukes riktig. Men en kundeavis eller et kundemagasin er uslåelig når du vil ha fram mye informasjon, enten det en éngangsutgivelse, en fast årlig produksjon eller nye utgivelser med jevne mellomrom gjennom året.

Uansett er det viktig at man lager en publikasjon som når fram til leseren, i dobbel forstand: Med interessant innhold og god utforming vil mottakeren være interessert i å lese den. Med riktig distribusjon får mottakeren anledning til å lese den. Kan hende han/hun både tar vare på den og deler den videre også. 

Her er tre trinn på veien til et vellykket prosjekt med kundemagasin eller kundeavis. 

1  Innhold 

Godt innhold er og blir det viktigste. Hva som er godt innhold vil variere, naturlig nok. For noen er om å gjøre å vise fram mest mulig varer, produkter, priser og kampanjer. For andre er det viktig å vise kunnskap og kompetanse, og fortelle sine kunder at man er en samarbeidspartner med kunnskapsrike medarbeidere. 

Da kan man lage reportasjer som låner grep og vinklinger fra journalistikk og fagpresse. Noen eksempler: 

  • «Slik får du mest mulig ut av Produktet«. 
  • «Se hvordan Håndverker Kjell økte sin fortjeneste med Produktet«. 
  • «Så enkelt løste Håndverker Kjell sin store utfordring med Produktet«
  • «Riktig vedlikehold av Produktet«. 
  • «Håndverker Kjell testet Produktet ute på byggeplass – her er testrapporten»

Bytt ut «Produktet» med varer eller tjenester fra din bedrift. Skjønner…?

Flyt og variasjon

I en publikasjon av en viss størrelse er det viktig å tenke gjennom flyt og variasjon i innholdet.

Noen sider skal gi en enkel og lettfattelig oversikt uten større anstrengelser for leseren. På andre sider kan man fordype seg i reportasjer, fagartikler eller andre lesesaker. Deretter må det komme noe lettere som gir en mental pustepause.

I redaksjonelle magasiner jobbes det mye med denne flyten, og presentasjonsjournalister er nøye med å tilby leseren en god miks av tungt og lett innhold. 

Gode bilder mer enn halve innholdet

Foto er en kritisk viktig del av innholdet. Gode bilder er ikke bare halve innholdet, det er mer enn det.

Har du gode bilder, så er mye av saken gjort. Har du ikke gode bilder, så hjelper det ikke om du skriver som Hemingway. Da blir det vanskelig å nå fram til mottakeren uansett. 

2 Design og kvalitet

Godt innhold er «maten» du skal servere mottakeren. Men råvarene er ikke nok alene. Presentasjon er en viktig del av et godt måltid.

På samme måte er godt design en viktig del av et kundemagasin eller en kundeavis. Godt innhold er en viktig start. Med en god og visuelt sterk presentasjon når innholdet helt fram, og mottakeren får lyst til å lese det du har å fortelle. 

En erfaren og kunnskapsrik designer vil være en svært viktig ressurs i den prosessen, og er et viktig skritt på veien mot et profesjonelt sluttprodukt. 

Tenk også gjennom hvilken papirkvalitet du vil bruke – og hvor du vil kjøpe trykk. I valg av papir og trykkeri ligger det mye signaleffekt om hvilke verdier din bedrift står for. 

  • 42 grams avispapir er kjapt, effektivt og enkelt. Og billig. 
  • 120 grams silkematt magasinpapir koster, men gir et sterkt signal om kvalitet og soliditet. 
  • Glanset – eller til og med lakkert – omslag gir et fasjonabelt inntrykk.
  • Ubestrøket omslag i resirkulert papir gir et kraftig signal fra noen som prioriterer miljøet. Husk i så fall å bruke et tilstrekkelig dokumentert trykkeri. 
  • Trykke i Norge, hos norsk leverandør? Eller spare penger på å trykke utenlands? 

3 Distribusjon

Du har laget et magasin eller en kundeavis med solid, gjennomarbeidet, fagsterkt, visuelt og spennende innhold. Det er leservennlig presentert i et oppdatert grafisk uttrykk, og trykket på et papir som signaliserer de samme verdiene som resten av din bedrift. 

Da gjenstår det bare å få sluttproduktet ut til mottakerne. Hvordan gjør du det? 

  • Sendes med Posten eller budbaserte tjenester som Helthjem.no?
  • Uadressert utsendelse i et gitt geografisk område? 
  • Adressert med deres egen oppdaterte kundeliste?
  • Adressert med innkjøpt adresseliste til potensielt interesserte mottakere? 
  • Kjøpe plass som istiftet eller plastpakket bilag i relevant fagpresse eller andre media? 
  • Dele ut over disk i butikk? 
  • Dele ut på messer eller kundeevents? 

I vår tid har de aller fleste vent seg til å motta elektronisk informasjon. Det er lurt å gjøre kundeavisen eller kundemagasinet tilgjengelig også digitalt. Også her er det flere muligheter. Ofte vil en kombinasjon av disse gjøre susen.

  • Nedlastbar PDF.
  • I Issuu eller annen PDF-viewer.
  • Publisert som artikler på eget nettsted.
  • Publisert som eget mininettsted («microsite»).
  • Utdrag og link sendt som nyhetsbrev på epost.
  • Utdrag og link delt i sosiale media.

Spør oss

Vi i Praktisk Talt AS har 25 års erfaring med innhold, presentasjon og produksjon av en rekke type publikasjoner. Vi bistår gjerne i produksjon av din kundeavis. 

  • Lage innhold i tekst og foto.
  • Strukturere innhold til konkret prosjekt.
  • Levere design og trykk – gjennom eksterne samarbeidspartnere til konkurransedyktige priser
  • Planlegge og håndtere distribusjon – både fysisk papir og elektronisk versjon

Ta kontakt dersom du ønsker mer informasjon eller å få tilsendt et tilbud.